Skrevet af:Poul

Dato: 27. juli, 2018

Arbejdsglæde – derfor er det så vigtigt!

“Arbejde for at leve eller leve for at arbejde?” Sådan kan man lidt groft sætte nutidens arbejdsmarked på spidsen. Men uanset om man tilhører den ene eller anden kategori, så er faktum, at vi i dag tilbringer omkring 25 % af ugens timer på arbejdspladsen (ved et 37 timers job). Derfor betyder det også meget, om vi er glade og trives på arbejdspladsen – ikke kun for den enkelte medarbejder, men også for virksomheden som helhed.

Hvad er arbejdsglæde?

Glæde er en relativ størrelse og utrolig individuel. Men helt overordnet og ganske kort er glæde en følelse fremkaldt af belønningsstoffer i hjernen. Arbejdsglæde er således den følelse af glæde (eller mangel på samme), du får, både når du tænker på dit job, og når du udfører dine arbejdsopgaver.

Som personer drives vi af og henter energi ved forskellige ting, ligesom vi oplever situationer forskelligt. Derfor vil følelsen af glæde, uanset om det er i privat eller professionel sammenhæng, være helt individuel. På samme måde er arbejdsglæde betinget af forskellige ting for forskellige mennesker. For nogle er det at få anerkendelse og ros for udførte arbejdsopgaver, mens det for andre er tætte relationer med kollegaer. Hvad der skaber og udløser arbejdsglæde, er således forskellig fra person til person – også på samme arbejdsplads.

Ifølge de to amerikanske forskere og psykologer Eward L. Deci og Richard M. Ryan, kommer arbejdsglæde ikke af ting som eksempelvis lækker frokostordning, løn, titler eller andre frynsegoder. Derimod påvirkes det af tilfredsstillelse af nogle grundlæggende, indre behov – hvoraf nogle af de væsentligste er følelsen af selv at kunne bestemme i vores arbejde, at føle os kompetente til vores job og at have relationelle bånd på arbejdet.

Hvad der så er det væsentligste, er individuelt. For nogle er det vigtigste resultaterne, altså om man føler sig god til sit job og synes, at man laver noget meningsfyldt. Mens det for andre er relationerne og et godt socialt fællesskab, der er det afgørende for arbejdsglæden. Dog skal man have en dosis af alle tre dele, følelsen af at være kompetente, selvbestemmelse og relationer, for at få arbejdsglæde. Hvad der skaber og udløser arbejdsglæde, er således forskellig fra person til person – også på samme arbejdsplads.[vc_column width=”2/3″]

Hvorfor er arbejdsglæde vigtig?

Vi tilbringer som nævnt flere og flere timer på arbejdspladsen og med vores kollegaer. Opgørelser over, hvordan vi danskere fordeler vores tid, viser, at den eneste post, der er større end arbejde, er søvn. Når vores arbejde fylder så meget i vortes liv, er det klart, at hvorvidt vi er glade eller ej også kan være afgørende for vores generelle livsglæde.

Faktisk er arbejdsglæde en af de tre vigtigste kilder til livsglæde. De fleste af os kender sikkert følelsen af at have haft en rigtig dårlig dag på jobbet. Mens nogle er i stand til at lade arbejde være arbejde, tager andre de negative oplevelser med hjem – og så er det svært at have en god aften. Hvis dette sker tilpas mange gange eller over længere tid, kan det være svært (hvis ikke umuligt), ikke at blive påvirket – både fysisk og psykisk. Undersøgelser viser, at arbejdsglæde har en målbar påvirkning på vores helbred; det kan påvirke vores nattesøvn, immunforsvar og medføre en større risiko for at få en lang række alvorlige sygdomme, herunder mavesår, depression og stress.

Skal man så være glad hele tiden? Nej, selvfølgelig ikke. Man må gerne have en off-dag eller være ked af det. Det afgørende er, om man føler sig glad, når man tænker på sit arbejde og arbejdsopgaver. Man kan sige, at den generelle grundstemning skal være positiv.[vc_single_image image=”4269″ img_size=”large”][vc_column width=”1/4″][vc_single_image image=”4268″ img_size=”1000×900″][vc_column width=”3/4″]

Arbejdsglædes betydning for din virksomhed

Der er altså ingen tvivl om, at arbejdsglæde er utrolig vigtig for den enkelte medarbejders ve og vel. Men hvilken rolle spiller det på arbejdspladsen som helhed? Det giver næsten sig selv, at glade medarbejdere er med til at skabe en god arbejdsplads med en god stemning – også i pressede og hektiske perioder. Arbejdsglæde kan være den faktor, der gør, om medarbejderne tager en ekstra tørn og ikke bare stempler ud, når arbejdsdagen er forbi.

Derudover har vores arbejdsglæde også en betydning for vores kollegaer og den generelle trivsel på arbejdspladsen. Ligesom godt humør kan have en smittende effekt, så kan dårligt humør og negativitet også.En undersøgelse fra Gallup viser, at kun 1 ud af 8 er lykkelige i og mentalt dedikerede til deres arbejde. Hele 63 % er ”ikke engagerede” (de mangler motivation og er mindre tilbøjelige til at afsætte tid og indsats i at opnå organisationens mål og resultater) og 24 % er ”aktivt ikke-engagerede” (de er utilfredse, uproduktive og tilbøjelige til at sprede negativ og dårlig stemning blandt kollegaer).

Pointen er, at arbejdsglæde ikke blot har en effekt på den enkelte medarbejders trivsel på arbejdspladsen, men også rent kollektivt. Medarbejdere uden arbejdsglæde kan altså være med til at forværre stemningen og muligvis forringe kollegaers arbejdsglæde også. Arbejdsglæde er altså et tema, som der med stor fordel kan sættes fokus på – både for den enkeltes skyld men i høj grad også for organisationen som helhed.[vc_column width=”2/3″]Udover medarbejdernes generelle trivsel på arbejdspladsen, så viser undersøgelser også, at arbejdsglæde kan have en stor betydning på virksomhedens bundlinje. Faktisk viser en undersøgelse fra University of Warwick, at arbejdsglæde kan være med til at øge medarbejderes produktivitet med op til 12 pct. Samtidig viser en forskningsrapport fra Nordisk Råd, at der ses en statistisk sammenhæng mellem høj produktivitet og et godt arbejdsmiljø i en række undersøgte virksomheder. Glade medarbejdere er derfor mere produktive, effektive og når generelt mere i løbet af en dag.

Udover at være mere produktive og effektive, så er arbejdsglæde og trivsel også lig med færre sygedage. Ifølge Teglkamp & Co. viser undersøgelser, at 85 pct. af de medarbejdere, der trives på arbejder, har ingen eller under fem sygedage. Derimod gælder dette kun for 46 pct. af de medarbejdere, der ikke trives på arbejdet.[vc_single_image image=”4295″ img_size=”full”]Derudover er glade medarbejdere ifølge Arbejdstilsynet også mere motiverede og bedre til at finde nye løsninger. De tackler forandringer bedre, begår færre fejl, og så er de bedre til at vedligeholde deres faglige og sociale netværk på arbejdspladsen, hvorfor de har bedre muligheder for at få succes med opgaver, der kræver samarbejde.

 

Er øget arbejdsglæde lig med øget produktivitet?

Selvom artiklen beskriver en sammenhæng mellem arbejdsglæde, effektivitet og produktivitet, er det vigtigt at pointere, at debatten er mere nuanceret end som så. Derfor er der også uenighed på området om, hvorvidt der rent faktisk er en sammenhæng mellem arbejdsglæde og produktivitet. Man ved eksempelvis ikke, om en sammenhæng bunder i, at øget produktivitet resulterer i øget arbejdsglæde (eksempelvis ved at behovet for at føle sig kompetent opfyldes jf. Ryan og Deci), eller om øget arbejdsglæde fører til øget produktivitet.

Selvom det er vigtigt at huske, at der muligvis skal være andre ting til stede, før der kan være tale om en sammenhæng mellem arbejdsglæde, effektivitet og produktivitet, kan det som organisation ikke skade at sætte fokus på medarbejdernes glæde og trivsel. Glade medarbejdere vil i langt de fleste tilfælde være bedre ambassadører for virksomheden end utilfredse medarbejdere. Derfor kan det være sundt at stille sig selv følgende spørgsmål: ikke om det kan betale sig at arbejde med arbejdsglæde og medarbejdertrivsel, men om det kan betale sig ikke at arbejde med det.[vc_column width=”1/2″]

Kilder:

[vc_column width=”1/2″]

Flere artikler fra PeopleTools:

[vc_raw_html]JTNDc2NyaXB0JTIwc3JjJTNEJTIyJTJGJTJGcGxhdGZvcm0ubGlua2VkaW4uY29tJTJGaW4uanMlMjIlMjB0eXBlJTNEJTIydGV4dCUyRmphdmFzY3JpcHQlMjIlM0UlMjBsYW5nJTNBJTIwZGFfREslM0MlMkZzY3JpcHQlM0UlMEElM0NzY3JpcHQlMjB0eXBlJTNEJTIySU4lMkZTaGFyZSUyMiUyMGRhdGEtdXJsJTNEJTIyaHR0cHMlM0ElMkYlMkZzdGFnaW5nLnBlb3BsZXRvb2xzLmRrJTJGYXJiZWpkc2dsYWVkZSUyRiUyMiUzRSUzQyUyRnNjcmlwdCUzRQ==[/vc_raw_html]

Vil du høre mere om PeopleTools’ Profilværktøjer?

Lad os tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed i gang